Waterpoel maken

Forum voor verlichting, verwarming, luchtvochtigheid, ventilatie, inrichting en overige gerelateerde onderwerpen.
Willem
Beheerder
Antispam: Nee
Contacteer:

Waterpoel maken

Ongelezen bericht door Willem » vr 08 dec 2017, 20:01

Hallo allen,

Wie heeft goede tips om een watergedeelte te maken, dat er ui ziet als een waterpoel.
Dus bij voorkeur aflopende grond, niet een simpele water "bak"
Ik heb al gedacht over het gebruik van vijverfolie, piepschuim met tegellijm en epoxy etc.

Wat nog belangrijk is, bij voorkeur het water afvoeren via een pijpje, zodat ik eenvoudig het water kan verversen.
Tevens bodemsubstraat als inloop (zand in epoxy drukken?)
verder weet ik niet vanaf welke hoeveelheid je een filter zou moeten gebruiken (ben namelijk bang dat hij wel eens leeg kan komen te staan, gezien het niet heel veel liters worden. Wil natuurlijk geen brand in huis)
wie heeft tips?

Heb het idee dat bij paludaria dit ook in het klein wordt toegepast. Echter hebben zij meestal een hele waterpartij onder de bodem.
Developer of Viva-Cura.nl

Eduard
Paleosuchus

Re: Waterpoel maken

Ongelezen bericht door Eduard » za 09 dec 2017, 11:33

Vijver folie is de enige optie als "basis materiaal" je kunt ervan alles over smeren of leggen, je kunt ook goed een doorvoer maken daar er goede afsluitringen en doorvoermateriaal verkrijgbaar is voor vijver benodigheden.
Eerst naar een goede site voor dit spul gaan alvorens een planning te maken, ook is het belangrijk dat de pomp lager komt te staan dan je watergedeelte voor een goede aanzuigwerking, zelf kreeg ik problemen met mijn nieuwe kleine biofilterpomp, kon het oplossen door deze bijna plat te leggen!

Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » za 09 dec 2017, 19:26

Dat is een goede Eduard. Alleen hoe maak je een goede afvoer? Gebruik je hier een Wanddoorvoer voor of een bodemdrain?

En vanaf hoeveel liter heb je een filter nodig? Het geheel blijft namelijk behoorlijk klein. Den ergens aan max 50 breed bij max 100 lengte. Diepte zal ook slechts een 15 a 20cm zijn.
Of altijd een simpele kleine aquariumfilter er op zetten?
Ik ben namelijk helemaal onbekend met een vaste watergedeelte, maar wil het nu in 1 terrarium uitproberen.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » zo 10 dec 2017, 15:47

Je hoeft geen waterdoorvoer te maken in de folie als je met een gesloten pomfiltersystheem werkt dan heb je een aanzuigpunt wat je op het diepste punt legt en een retour slang die je kunt verwerken als waterbron of beekje /waterval, dit heb ik nu voor de leguaan, dit bakje is 60x40x17cm hoog is niet veel water maar het blijft goed schoon, over het aanzuigpunt heb ik een dikke steen gelegd i.v.m het lostrekken van dit spul door het vrouwtje bijna dagelijks!
het geheel moet je van de bodem houden doormiddel van een tafelconstructie [dat de bodem van het nieuwe verblijf getild wordt] dat maak je van kepers dan zit je al een stuk hoger met je watergedeelte en heb je ruimte onder het geheel om het een en ander weg te werken of te plaatsen.
Als ik een nieuw verblijf ga maken kies ik voor een hoogte van 45cm zodat de biofilterpomp er onder in past.

Als je met wanddoorvoer voor of een bodemdrain wilt werken moet je ook boven de filter hoogte zitten, ik zal morgen wat foto's maken van bijden situaties de wanddoorvoer heb ik in de kas en het gesloten filtersysteem bij de leguaan.

Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » ma 11 dec 2017, 07:15

Wacht de foto's af.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 11 dec 2017, 18:06

Hier het gesloten filtersysteem van het leguaan verblijf,
Afbeelding

onder de steen ligt het aanzuigstuk met kunststof sok
Afbeelding

In de kas zit een wanddoorvoer met een overlooppijp, hier moet je een los biofilter hebben waar een een pomp in het laatste segment ligt voor de terugvoer,
Afbeelding

Alle buisjes en slangen zijn goed weg te werken als je dat wilt .

Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » ma 11 dec 2017, 21:59

Met de kleine watergedeelte variant, hoe snel verdampt dit? Je hoeft niet dagelijks bij te vullen?

Denk dat dat namelijk de beste een meest eenvoudige optie is.

Ik kan dan toch gewoon met vijverfolie de vorm maken en via een flexibele slang aanvoer en afvoer regelen.

Enige tips waar ik met de aanschaf van een pomp op moet letten? Alleen de capaciteit qua liters? Of ook een bepaald type filter?

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 11 dec 2017, 22:26

Ik moet een keer per week aanvullen er verdampt bij mij 0,75l per dag het water wordt verwarmd door de warmte van de bodemverwarming en is +-25ºC, ik ben heel tevreden over deze filterpomp, zeer gemakkelijk in gebruik en alle toebehoren aanwezig voor een goed basis installatie :G
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompe ... gJ64fD_BwE

Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » ma 11 dec 2017, 22:32

Ik kwam net tijdens het googlen bij deze uit:
http://betaalbaarshoppen.nl/kibani-aqua ... TUQAvD_BwE

Leek me wel wat qua filter systeem en capaciteit.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » di 12 dec 2017, 11:34

in principe de zelfde pomp, wel vrees ik voor minder kwaliteit! Voor dat geld kan het alleen in China gemaakt zijn, heb een dompelpomp van dat kaliber in het biofilter liggen in de kas, pomp werkt uitstekend maar maakt ondanks die 70cm diep in het water ligt een pokken herrie :(

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » di 12 dec 2017, 11:44

Ja dat inderdaad. Ik ga me eens verdiepen in de pomp die jij noemt. Dat is wel een relatief stil ding? Ben namelijk van plan om deze buiten het terrarium te plaatsen.

Vanavond in ieder geval de elektra wijzigen/verplaatsen in de terraria.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » di 12 dec 2017, 13:31

Inderdaad als er geen lucht in het systeem zit is die geruisloos :G

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » do 14 dec 2017, 16:22

Bedankt voor de reactie Eduard :G
Zoals het er naar uit ziet vanavond weer verder met de bouw.

Plaats reactie