Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Bezoek onze website: Viva-Cura

Het is nu do 21 sep 2017, 16:57

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
tl lamp, kapot? 
Auteur Bericht
Beheerder

Hallo allen,

Ik heb in een terrarium twee quicktronic professional QTP-DL 2x55W ballast.
Hierop zitten vervolgens 2 led lampen per ballast aangesloten, type Philips master PL-L 55W/830/4P.
info over deze lamp: http://download.p4c.philips.com/lfb/f/f ... nl_001.pdf
Als ik beide ballast opstart, is het licht dat de philips lampen uitgeven zwak en rood gekleurd.

Na wat zoekwerk zie ik dat de tl-lampen zelf eventueel dimbaar zijn.
Echter, de ballast volgens mij niet. Tevens zie ik nergens iets wat op een dimmer lijkt.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Zijn de lampen 'op'? Of wordt er toch ergens iets gedimd (zou voor mij eigenlijk meer logisch zijn).
Het lijkt me namelijk dat als een tl kapot gaat, deze gewoon niet meer aan gaat, dus ook geen rood licht meer afgeeft.

Verder ken ik dit type lampen niet. Zijn deze daadwerkelijk geschikt voor reptielen? Ik weet niet of deze niet de bekende hinderlijke trillingen hebben die gewone tl-lampen hebben?
En kun je op dergelijke ballast ook lampen met minder verbruik plaatsen? Of toch beter voor een led-tl kiezen i.v.m. wattage (4x 55W is toch al 220W, alleen al voor verlichting)?

De lampen zijn dus nog niet door mij in de praktijk gebruikt.

ma 15 aug 2016, 12:08
Profiel WWW
Beheerder

Denk dat je die vraag beter voorlegt aan iemand met verstand van elektronica, niet ik dus. :)
In principe knipperen alle tl-lampen, dat is hoe ze werken. Alleen de snelheid van het knipperen verschilt dacht ik. Althans zo is het mij ooit uitgelegd. Hoe sneller ze knipperen, hoe minder het waarneembaar is.

zo 21 aug 2016, 14:15
Profiel WWW
Paleosuchus

TL verlichting knipperen als een gek en wil je deze dimmen zou je beter voor LeD verlichting kunnen gaan. Nadeel van LeD verlichting is weer dat het aantal lumen afhankelijk is hoe sterk (dus hoe fel) de led licht af moet geven. Nadeel ook van led is dat het meer spot gerichtje lampjes zijn en niet zoals een old skool 100 watt draailamp zijn licht overal verspreid.
Als we verder kijken naar de TL lampen voor in een aquarium waar bijvoorbeeld gifkikkers in zitten geven de TL verlichting licht maar ook warmte af. Dat is dan weer een win situatie maar gaan deze TL lampen savonds uit dan zit je weer te koekeloeren dat de warmte te snel weg gaat en de kikkers dus kans hebben op een longinfectie of zelfs gewoon overleiden. Snachts word er dus gewoon gebruik gemaakt van een schuif die men over de luchtgaten heen doet zodat de warmte langer in de bak blijft en kan er ook met bijvoorbeeld een warmte steen gewerkt worden. Sochtens de tl lampen weer aan en het cirkeltje is weer rond. Om snachts ook wat te kunnen zien kan er dus ook led verlichting gebruikt worden in de kleur blauw.
De TL verlichting is heel zuinig maar kost het meeste als je deze aan doet. De starter van de TL lamp zorgt daar voor en eenmaal dat de lamp brand kost die relatief weinig in stroom. LeD is daar in tegen altijd goedkoop in de stroom maar omdat je dus de licht sterkte wilt hebben als een TL lamp of sterker zul je moeten kijken naar het aantal Lumen wat die led af geeft. Daarbij geeft een LeD verlichting amper warmte af en zul je bij bijvoorbeeld een gifkikkerbak moeten kijken hoe je dus de bak verwarmt. Ik denk dat als je alles gaat uitrekenen voor bijvoorbeeld de gifkikkerbak dat je goedkoper klaar bent met de TL verlichting in combinatie met LED verlichting zodat je dus en de warmte hebt van de TL en je dus als het schemerig word je de TL kunt uitzetten en de LED langzaam aan kunt dimmen om de dieren te laten wennen aan de nacht.

di 18 apr 2017, 23:00
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]