Botulisme oorzaak gevolg en oplossing

Forum voor moerasplanten en waterplanten gerelateerde onderwerpen.
gup29
Paleosuchus
Antispam: Nee

Botulisme oorzaak gevolg en oplossing

Ongelezen bericht door gup29 » vr 08 aug 2014, 11:57

Beste allemaal.

Vandaag dacht ik een eend te hebben gered die met zijn rug in het water lag en met zijn snavel nog maar net lucht kon happen. Schepnet gepakt eens er uit en klaar dacht ik. Na een half uur de eend met rust gelaten en nog niet op kracht was de dierenambulantce gebeld en kwamen met 15 minuten.
De beste broeder zei dat het eendje waarschijnlijk niet meer te redden was.
Dus ja dat moet je niet tegen Gup zeggen dus ik doorvragen waarom hij daarbij komt.
De broeder zei vervolgens dat er 2 mogelijkheden kunnen zijn.
1, beschimmeld brood
2, bacterie

Onze sloot ligt echt dicht van de eendenkroos. Leuk plantje is het wel maar is ook een rot plantje.
Doordat er onderwater weinig tot geen zonlicht (uv straling) zodat er voor de onderwaterplanten geen groeimogelijkheid is.
Een vijver vol schadelijke bacterie tot gevolg.

Wie weet er een goed plan om voor de onderwaterleven licht te krijgen.
Let wel dat er ook nog eenden en meerkoeten zwemmen
Laatst gewijzigd door gup29 op ma 08 sep 2014, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.

MC-Reptiles
Paleosuchus

Re: eendenkroos

Ongelezen bericht door MC-Reptiles » za 09 aug 2014, 07:12

Met vijver bedoel je denk ik niet een vijver in je tuin he?
Nee ik denk niet dat je daar iets aan kan doen, tenzij je met een boodje het water opgaat en zoveel mogelijk kroos gaat verwijderen, maar dat is onbegonnen werk.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » za 09 aug 2014, 11:12

Als het een natuurlijke sloot is, niks aan doen. Het hoort nu eenmaal zo.
Daarbij is eendekroos helemaal niet schadelijk, ook niet als het heel de sloot dichtgroeit. Omdat het zo explosief groeit, gaat het net heel wat slechte stoffen uit het water halen.

Het feit dat het geen licht doorlaat, zorgt er helemaal niet voor dat je een hogere bacteriecultuur krijgt. "Schadelijke" bacteriën krijg je voornamelijk door een gebrek aan zuurstof in het water + een verhoogde (water)temperatuur.
In de winter verdwijnt het overigens vanzelf.

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » ma 01 sep 2014, 19:12

Vijver is 'te' rijk aan voedingsstoffen. Daar groeit eendenkroos goed door.
Je kunt kijken of dit een natuurlijke of een door mens veroorzaakte oorzaak heeft.
Als het door mens veroorzaakt is, is er wellicht wat aan te doen.
1.1 Shinisaurus crocodilurus

gup29
Paleosuchus

Ongelezen bericht door gup29 » ma 08 sep 2014, 08:20

Botulisme is vrij makkelijk op te lossen.
Het water goed beluchten waardoor het meer zuurstof krijgt.
Vijvers en sloten zullen dus met een pomp belucht moeten worden waar de schadelijke bacterie in zit.
Ik lees veel over sloten die dicht zitten doordat deze heel wat jaren terug gesloten zijn van een rivier of beek.
Menselijke fout dus moet er ook wat gedaan worden aan de sloten zodat waterdieren blijven leven.
Eendenkroos groeit de vijver oppervlak dicht en door de zon verwarmd dat het water. Gevolg er van is dat er weinig licht doorlatenheid is en onderwaterplanten dood gaan en rotten. Explosie van bacterie als gevolg doordat er weinig zuurstof in het water is.
Ondiepe vijvers zal er dus een deel er van verdiept moeten worden omdat in dieper water koeler water is waar vissen nog een kans hebben op de volgende zomer, en daarbij ook de slang van de pomp in kan worden gelegt.

Ik heb het nu uitgetest in men aqauarium met 1 bak zonder belichting en 1 bak met beluchting. Bak 1 zonder beluchting en natuurlijk vervuilt water uit de sloot staat paars van de blauwalg en botulisme en andere ziektes.

Vissen en watervogels die overlijden aan gevolg van botulisme moeten eigenlijk direct uit het water worden gehaald.
Daar zitten namelijk de larven in die weer worden opgegeten door de nog gezonde dieren.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Re: Botulisme oorzaak gevolg en oplossing

Ongelezen bericht door Ragecrusher » wo 10 sep 2014, 11:11

Hoe ben je er eigenlijk bijgekomen dat het hier gaat om botulisme?
Er zijn deze zomer niet echt extreme omstandigheden geweest waarin botulisme zich zwaar kan ontwikkelen, heb ook niets gezien, althans in België van meldingen van deze ziekte. Wordt hier nochtans keurig opgevolgd door Natuurpunt.

Het is ook geen zichtbare bacterie, kan je dus niet zien in je aquarium zien floreren voor zover ik weet. ;)

En voor de duidelijkheid met "de larven" bedoel je waarschijnlijk maden van aasvliegen die hun eitjes op dode dieren gaan leggen? Want larven van bacteriën die botulisme veroorzaken, daar klopt iets niet. :)

Plaats reactie