Tropische palmen en planten door de jaren heen

Forum voor niet winterharde planten gerelateerde onderwerpen.
Eduard
Paleosuchus
Antispam: Nee

Tropische palmen en planten door de jaren heen

Ongelezen bericht door Eduard » do 03 okt 2019, 22:41

Hoi ik wil jullie kennis laten maken met mijn 2e grote hobby , naast de reptielen die ik van jongs af aan heb ontstond ook de liefde voor planten in het bijzonder varens en palmen, op latere leeftijd met reizen naar verre oorden veel pitten/zaden en sporen verzameld en goede ruimtes en serre's gebouwd om dit gestalte te geven, ik laat het begin van de planten zien voor zover ik hier foto's van heb uit zaden opgetrokken planten, namen en de leeftijd die ze hebben, en helaas werden sommige zo groot dat ik er afstand van moest doen :)

ik begin met mijn oudste plant die ik nu bijna 40 jaar heb, de olifantspoot [Beaucarnea recurvata]
Dit is een plant die uit Mexico komt en vrij droog mag staan, de plant maakt een verdikking aan [voet ] wat als wateropslag dient, ik had hem vroeger in normale diepe potten staan wat totaal verkeerd is de plant kan dan door constante vocht ophoping in zo'n pot te veel aan vocht krijgen wat de bladeren slap maakt en laat vergelen, de plant maakt enkel wortels aan om te verankeren in de bodem dus een brede ondiepe pot is wat deze graag heeft een tot 2 maal water in de maand is voldoende!
hier een begin foto [deze is uit een boek] maar zo zag hij uit toen ik hem kreeg,
Afbeelding

Oude diepe pot,
Afbeelding

de eerste ondiepe pot waar de voet ook al snel uitpuilde,
Afbeelding

En na 39 jaar ziet die zo uit had moeite met het vinden van een brede pot/schotel,
Afbeelding

-De 2e oudste plant is de Carludovica Palmata [ die ik meenam uit midden America in 1993 als piepkleine plantjes en reis ternouwe nood overleefde, deze is tenopzichte van de eerst genoemde een echte waterslurper en moet altijd een nattekluit hebben, hij mag ook een stuk donkerder staan hier staat die 4 m van het oosteraam af waar die de laatste 20 jaar staat en nu pas aan de krimp begint.
Een begin foto van de plant,
Afbeelding

en zo als hij in 2010 uitzag,
Afbeelding

En daarna,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-Een prachtige palm uit de Dominicaanse republiek de Sabal Dominensis, helaas geen begin foto's,
de plant moet op een lichte plek staan en de kluit moet altijd goed vochtig blijven

hier is die 12 jaar oud en moest die jaarlijks gesnoeid worden aan de onderkant van de kluit+- 20cm eraf!
Afbeelding

Afbeelding

hij moest ieder jaar wortelsnoei krijgen daar hij letterlijk uit de pot groeide,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier de dag voor vertrek 2010,
Afbeelding

-Een snelle groeier is de Archontophoenix Cunnnghamiana.
deze palm moet ook licht staan en warm en moet ook altijd een vochtige kluit hebben als deze uitdroogt zie je dat meteen aan het blad [verdrogings verschijnselen]

begin foto,
Afbeelding

en voor die door het slaapkameraam naar buiten moest en naar Belgie verhuisde,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-Sinds 2008 zat ik op mijn eerste planten forum waar je gek gemaakt werd door mee te gaan in de beleving van exotische zaaigoed en het bestellen hiervan, mijn eerste bestelling vanuit Spanje waren 3 zaailingen van de Kerriodoxa Elegans een prachtige tropische waaierpalm die reuze blad kon aanmaken de planten stonden eerst op de vloer in de veranda waar het zeer lang duurde voor ik echt resultaat zag,
Afbeelding

Toen de vloerverwarming aan ging wist ik dat de kluiten het graag warm hadden en heb ik het beste palmpje op het baardagaam verblijf gezet, daar ging die echt hard groeien,
Afbeelding

Afbeelding

uiteindelijk werd die te groot voor deze plek en ging het verblijf eruit en kwam die op een emmer te staan en maakte die ongeveer 3 nieuwe bladeren op jaarbasis, ook deze plant moet licht staan maar mag geen direct zonlicht hebben, kluit altijd vochtig tot nat houden, de plant maakt prachtige zwarte stelen aan,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De plant is dit jaar eruit gegaan wegens te groot hij nam bijna de helft van mijn veranda in beslag,
Afbeelding

Nu staat die in Rotterdam te pronken bij zijn nieuwe eigenaar,
Afbeelding

-Flessenpalm [Hyophhorbe lagenicaulis] heb ik ook als jonge zaailing, deze palm is ook gevoelig voor direct zonlicht, palmkluit mag redelijk vochtig staan maar geen natte voeten hebben erg gevoelig voor wortelrot.

Hier de jonge zaailing na enkele maanden,
Afbeelding

De verdere groei is van de laatste 7 jaar,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en een paar maanden voor die het huis verliet,
Afbeelding

Afbeelding

-Latania lontaroides, een prachtige waaierpalm met rode stelen, geruild op mijn eerste exotische plantenbeurs, deze had ik het eerst buiten staan waar die niets deed, daarna binnen gehaald in de veranda waar die het zeer goed ging doen, halfschaduw en vochtige kluit laat deze ook goed groeien, eerste week binnen,
Afbeelding

tussen fase's,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook deze is dit jaar van de hoge slaapkamer naar België verhuist, laatste foto voor die ging,
Afbeelding

-Uit Nieuw Zeeland de Nikau [Rhopalostylis sapida] een prachtige subtropische palm, deze had ik ook als zaailing en deed het ook een aantal jaren voorbeeldig tot die te groot werd en naar het terras verhuisde waar ik hem als kuipplant net zoals de boomvarens verzorgd heb vrij nat en halfschaduw, de ze kan ook koel gestald worden, verdraagt ook wel enkele graatjes vorst, de jonge plant,
Afbeelding

Deze deed er ook 6 jaar over om groot te worden,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen naar buiten,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

na 2 jaar buiten staan,
Afbeelding

-Beccariophoenix Alfredii uit Madagascar een mooi vederpalm die er zo'n 10 jaar over gedaan heeft om groot te worden, deze staat nu op de hoge slaapkamer mag wel zon hebben kluit moet goed vochtig blijven,

Als jonge plant,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu op de slaapkamer,
Afbeelding

-Phoenix rupicola 2010, ook een tropische soort die in de zomer ook buiten kan staan op een halfschaduw terras, , substaat iets droger [matig vochtig]
als jonge plant,
Afbeelding

tussen maat,
Afbeelding

Afbeelding

En in de woonkamer,
Afbeelding

Afbeelding

-Adonidia Merrillii Filipynen, als zaailing aangeschaft 2011, vochtig tot nat houden, mooie slanke palm op latere leeftijd de ontwikkeling van een ringstam,
Jonge palm,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo als die er nu bijstaat, met eindelijk weer wat overzicht in de veranda!,
Afbeelding

Afbeelding

-Livistona jenkinsiana ook een snelle groeier die helaas erg gevoelig was voor spint! heb deze kant als bonus meegegeven toen de grote Latania lontaroides werd opgehaald,
als kleinere plant,
Afbeelding

Afbeelding

En voor die wegging,
Afbeelding

-Een Butyagrus was er ook maar die was eigenlijk meer voor buiten als kuipplant zijn wel mooie palmen ik heb deze 5 jaar gehad ook naar België vertrokken,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-Ook de Sabal riverside is niet verder gekomen dan de veranda en ook even boven gestaan en vertrokken,
Afbeelding

-Als hekkensluiter onder de palmen en misschien wel een van de mooiste in de natuur komend uit Australië is de licuala ramsayi een mooie waaierpalm die helemaal rond groeit op lange stelen als die volwassen is,

Ben met 3 zaailingen begonnen in 2015 en ze groeien alle 3 verschillend, hier een foto zoals ze binnenkwamen,
Afbeelding

en zo als ze nu zijn,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en zoals ze in de natuur staan,
Afbeelding

Zo dit was het palmen verhaal uitgezonderd de olifantspoot, deel 2 Tropische planten volgt

Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Re: Tropische palmen en planten door de jaren heen

Ongelezen bericht door Willem » vr 04 okt 2019, 20:41

Wauw Eduard, dat is een heel verhaal.
Wat een mega planten zitten er tussen zeg. En ook mooi dat je sommige al circa 40 jaar in bezit hebt. Ga het morgen even rustig allemaal nog een keer doorlezen.
Developer of Viva-Cura.nl

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » za 05 okt 2019, 10:41

Dank je, ja er zijn heel wat plantjes groot geworden in de veranda, deze heb ik gebouwd in 1998 helaas niet alles gefotografeerd er hebben nog een paar grote palmen gestaan zoals tropische Phoenix soorten en de Cuban royal palm [Roystonea regia] allen naar Belgie verhuisd waar de mensen reusachtige serre's bouwen tegen de huizen aan, de meeste planten die hierboven passeren zijn van de laatste 10 jaar, helaas is de veranda niet geschikt voor boomvarens wel groeiden veel varensoorten spontaan in de grote kluiten van de palmen waar een vochtig mini klimaat heerst, daar heb ik ook wel eens boomvarensporen in gezaaid die het buiten verwachting beter en vooral sneller groeiden dan in de incubators!

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 07 okt 2019, 10:47

Ik heb de eer gehad om een deel van deze planten mee te zien groeien van den beginne en een stukje van dit paradijs in levende lijve te hebben gezien. En zelfs enkele soorten zelf heb staan.

Ben benieuwd naar het vervolg Eduard!

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » di 08 okt 2019, 09:52

Dank je, helaas heb ik niet heel veel op plaatjes staan van de tropische planten daar het meer voor vulling was en niet erg intersant om verder te belichten! Achteraf onzin natuurlijk iedere plant is mooi of heeft iets :) gelukkig heb ik wel wat van de afwijkende soorten die je niet vaak ziet, ben nu bezig met het zoekwerk, het komt binnenkort ;)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » di 08 okt 2019, 17:35

Komen we aan bij de tropische planten, ik zij in het palmen verhaal dat mijn 2 de oudste plant de Caludovica palmata was maar dat klopt niet! De 2e oudste die ik nog heb of te wel restanten van deze is "Alocasia macrorrhiza" van 1982 uit Spit Kroatië, dit is een mooie tropische look plant die het altijd prachtig doet binnen en buiten, ik heb in het begin veel zitten te klooien met de plant omdat ik toen nog niet wist hoe deze het beste te verzorgen, hij stond op een gegeven moment in een gesloten pot wat niet goed is het overtollige water kan niet weg met wortelrot en slappe bladeren als gevolg, deze moet altijd in een goed gedraineerde pot staan met schotel eronder, matig vochtig houden in de zomer en wat droger en koeler houden in de winter.
Als je hem buiten in pot wilt of in de volle grond zul je deze voor de vorst binnen moeten halen, je kunt de kluit afsteken en het blad afsnijden en droog bewaren of als je hem in pot hebt staan pot droog en koel in een serre of garage zetten.
Hier een foto van de oude situatie voor de veranda er was,
Afbeelding

Ik zag wel eens bloemen of bloei in Kroatië maar had nog nooit zaad gezien, mijn plant vormde een mooie hoge wortelstok wat uitziet als een stam, deze was op een gegeven moment over een meter en de kop was topzwaar van al het grote blad wat er boven stond , had de stam in het midden al vastgezet aan een bamboe stok op een dag was het super heet en hoorde ik een zware plof, de plant was in tweeën gebroken, schrok me rot en heb toen snel gehandeld, het meeste blad eraf gesneden en de stam met blad in een pot met nat substraat op een warme bovenkamer gezet met de hoop dat die weer zou wortelen en de pot met stomp op het terras gepleurd in een hoek en verder niet meer naar omgekeken, na 1.5 week vormde zich een nieuw blad aan de opgepotte plant en 2 weken later zag ik de witte wortels onder de pot uitkomen, de plant was gered, wel een kopje kleiner :) Tot mijn verbazing zag ik enkele weken later uit de oude pot op het terras scheuten langs de afgebroken stam opkomen, wist ik gelijk de manier om ze op die manier te vermeerderen, op de foto hierboven zie je het proces een poos verder.

Later toen er vraag naar was heb ik het knik proces vaker gedaan of wat ook gaat is alle blad van de stam halen op het laatste na, dan verpotten in het voorjaar en dan krijg je het zelfde resultaat,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen de laatste scheuten ook een 2e blad hadden heb ik hem uit de pot gehaald en ben ik ze stuk voor stuk gaan afnemen en weer gaan oppotten,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat 7 nieuwe planten + moeder plant weer goed aan de groei!
Afbeelding

Die zomer heb ik de plant buiten gehouden en kwam de eerste geopende bloem, had wel vaker knoppen gehad maar die gingen nooit open en verwelkten dan weer, maar nu ging die open en zag er niet onaardig uit,
Afbeelding

Afbeelding

De bloem ruikte goed zoet en er kwamen velen insecten op af wat resulteerde in bevruchting die bij het naar binnen halen voor de winter in de stalling zichtbaar ging worden , de knop onder de afgestorven bloei verdikte en sprong open daar zaten oranje besjes in, ik heb ze een tijd laten rijpen aan de plant en toen eraf gehaald en gepeld er zaten zaden in,
Afbeelding

Na het pellen en afwassen het zaad goed laten drogen [een paar weken] ,
Afbeelding

En in een vochtig substraat in incubator bij 25ºC laten kiemen na 2 weken kwamen ze uit,
Afbeelding

Ik heb er een paar opgetrokken om het proces te kunnen volgen,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een mooie grote soort is de Alocasia portadora misschien wel de grootste van deze soort, dit blad gaat gemakkelijk naar een lengte van 1.5m zo groot heb ik deze niet laten worden alle alocasia's zweten wat betekend dat ze druppelen bij vochtig weer dan krijg je natte plekken op de vloer [je moet dan geen parket vloer hebben] dan krijg je geheid doffe plekken, op tapijt of zeil maakt het niet uit, mijn vriendin kreeg natte voeten omdat die in de slaapkamer stond en toen moest die weg helaas :(
Afbeelding

Afbeelding

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » do 10 okt 2019, 10:53

Alocasia zijn net als Colocasia prachtige bladplanten. Als jonge knaap vond ik altijd al arondskelken prachtige planten en dan ontdek je die andere geslachten...
In de toekomst wil ik er ook wel enkele exemplaren van. Maar je hebt er ruimte voor nodig want kleine jongens zijn het niet.

Mooie plaatjes Eduard! :G

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » do 10 okt 2019, 12:41

Ja was je me net voor! De Colocasia's komen er aan zij het kort daar ik niet veel soorten heb, ze zijn veel zwakker dan de Alocasia's het zijn alle waterdragende planten wat betekend dat ze snel groeiend zijn en veel water nodig hebben en ook bevatten in de stelen en blad net als alle bananen soorten.
Mijn eerste Colocasia was de Burgundy stem, een mooie soort met donkere stelen,
Afbeelding

Mooi van deze soort is een soort waslaag op het blad wat waterdruppels laat rollen!
Afbeelding

Afbeelding

Deze soort maakt grondlopers aan waar nieuwe plantjes aan komen, ik kreeg dit soort stekjes van mensen die voor boomvarens kwamen.

een van de grootste onder deze is de C. Jack's giant al heb ik deze nog niet groot laten worden omdat ze stuk waaien mijn tuin krijgt veel wind, deze maakt grond steks aan in het voorjaar,
Afbeelding

Maar dat het monsters kunnen worden getuigd deze foto [ van het net gehaald],
Afbeelding

Om het verhaal van de waterdragers af te sluiten eindig ik met de mooie waterbanaan Typhonodorum Lindleyanum, deze heb ik ooit uit zaad opgekweekt zag hem staan in Meisen in de tropische kassen, ze moeten volledig met de voet in het water staan,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Later heb ik hem in een grote emmer gezet maar helaas kreeg deze in mijn droge veranda veel rode mijt!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om die reden is die naar buiten verplaatst en is die naar iemand gegaan met een grote kas en waterpartij waar die nog stads staat,
Afbeelding

En zo staan ze in de natuur[ Madagaskar],
Afbeelding

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 11 okt 2019, 10:51

De foto van de C. Jack's giant is wel overduidelijk (slecht) Photoshop. :lol:
Los daarvan worden deze jongens inderdaad best wel groot.

De waterbananen die ook ik ken vanuit de plantentuin van Meise zijn prachtig om zien. Vind wel dat ze een stuk meer uitstraling hebben in kleine bosjes bij elkaar en niet gestript van hun oude blad. Maar smaak is kies. ;)
Ondanks dat het waterbananen heet, hebben ze toch geen enkele connectie met bananen dacht ik?

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » vr 11 okt 2019, 16:43

Ja ik vond het vrouwtje al verdacht klein maar ging voor de mooie pot :D
Deze geeft het beter weer,
B008B1F11I-5_2000x.jpg
De waterbanaan is geen familie van banaan gaat meer om de lookalike ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 14 okt 2019, 09:57

Een mooie plant is de Begonia luxurians een aparte soort onder dit geslacht ik heb ooit wat zaad gekregen waar ik niet veel vertrouwen in had! Naar enkele maanden had ik het zaaibakje bijna omgekiept maar zag ik toch iets aparts omhoog komen het bleek een begonia te zijn maar niet de soort die ik verwachte, weer een paar weken verder begonnen de blaadjes meer punten te vertonen die op een gegeven moment uitgroeide naar de soort die ik graag wilde hebben,
Afbeelding

Een paar weken verder had ik dan toch het begeerde plantje,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een paar maanden was de plant bijna volwassen en kreeg die zijtakken,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op een gegeven moment begon hij te bloeien,
Afbeelding

Je kunt dan het zaad verzamelen of hem vermeerderen door af te stekken, heb de plant nog steeds buiten staan in de winter wordt deze vorstvrij overwinterd maar kan ook het hele jaar binnen staan, kluitje vochtig houden nooit laten uitdrogen en een lichte standplaats geven.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 14 okt 2019, 11:03

Doet me wat denken aan een cannabisplant. :lol:
Zeer aparte Begonia soort. Althans toch helemaal anders als de hangertjes of typische ronde bladplanten die ik ken die uiteindelijk niet de hoogte ingaan.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » di 15 okt 2019, 10:40

De bladsegmenten krollen en hebben meer segmenten dan cannabis blad en een maatje groter en donkerder gekleurd, het is een bijzondere soort voor een begonia ;)

Nog een bijzondere is de Dracaena Surculosa die ik als jong plantje kocht voor een opgroeibakje van de jonge panterkameleons,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze maakt lange bamboeachtige stelen aan,
Afbeelding

Dit jaar zijn er meerdere nieuwe stengels omhoog gekomen wel tot 1.60m hoogte,
Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de bloemen die zeer kort bloeien later kunnen er besjes komen zo als eerder op de foto,
Afbeelding

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » wo 16 okt 2019, 10:58

Voor een Dracaena te zijn, heeft deze toch ook een uniek uiterlijk. Mooi groen gespikkeld.
De bloemen ogen dat ze weleens sterk kunnen geuren?

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » vr 18 okt 2019, 12:21

Bloeien maar kort heb nauwelijks wat geroken! kan ook aan mij liggen ;)
Gaan we verder met de bekende Tetrastigma voinierianum die sommige van jullie ook hebben, J.P. - Thomas, hoe gaat het met de plant?

Hier een van de vele stekken die ik aanzette voor liefhebbers daar het een sterke terrarium en kasplant is ,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eduard.

Plaats reactie