Cyathea australis van Rage

Forum voor half winterharde planten gerelateerde onderwerpen.
Eduard
Paleosuchus
Antispam: Nee

Re: Cyathea australis van Rage

Ongelezen bericht door Eduard » vr 30 okt 2015, 23:02

Prachtige boomvaren aan het worden :G het scheefgroeien doet deze soort net als de C.dealbata [silverfern] alleen bij de laatste is dat nog erger die ligt plat op de grond ! Een echte kruiper, jij kunt de australis nog groter zetten en dan zet je het stammetje weer rechtop, dat heb ik hier ook gedaan, vorig jaar heb ik een mengsel gemaakt van een vettig substraat waar jute omheen kwam, hier schoten de wortels in en is de aanzet nu van gelijke dikte ;)

Gr. Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » za 31 okt 2015, 07:57

Mooi Rage. Groeit al goed zeg.
Ook een mooie stamvorming.
Developer of Viva-Cura.nl

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » za 31 okt 2015, 11:39

Dus de scheve stamgroei zal je na verloop van tijd niet meer zien eens hij groter wordt?
Dat omwikkelen had ik al eens eerder gezien, is best interessant. Voornamelijk voor de gezondheid en veiligheid van de plant zelf dan. Maar zou me niet verbazen moesten enkele gekken dat toepassen om vreemde stamvormen te krijgen.

Wat me ook opvalt bij deze soort, me dunkt dat deze zijn blad langer houdt dan andere Cyathea.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » wo 01 nov 2017, 17:32

Eduard, kan je deze foto's eens bekijken? Ben je zeker dat dit een C. australis is? Ik merk nogal wat verschil met mijn vorige exemplaar. Deze heeft licht behaarde stelen dat had mijn vorige niet. Zou dit niet een Dicksonia kunnen zijn of ben ik gek aan het worden?

Na het verpotten deze zomer is het plantje echt gaan verbreden. Ik dacht even dat ik er 2 naast elkaar had.
Cyathea australis - 20171027 (1).JPG
Cyathea australis - 20171027 (2).JPG
Cyathea australis - 20171027 (3).JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » za 04 nov 2017, 20:34

Inderdaad zeker geen C.australis! Ik heb er toen twee jonge plantjes van de onderstam van mijn grote C.australis afgenomen in de overtuiging dat dit zelf uitgezaaide plantjes zouden zijn, had het jaar daarvoor een

sporenblad aan de plant zitten, C.australis heeft schubben op de stelen en geen haren, het lijkt er op dat je een C.atrox hebt of een C.robusta [ witte haren] de laatste lijkt mij onwaarschijnlijk maar het plantje lijkt er sterk op, bijden

soorten zijn wel uiterst mooi, de C.atrox heb ik langer staan hier, tijd zal het uit wijzen ;)

Na nog eens goed te kijken begin ik over mijn eerste uitspraak te twijfelen het lijkt meer op dicksonia [blad] en dan zou het ook een D. youngiae kunnen zijn daar heb ik ook een aantal kleine van staan plots opgedoken in andere kweekbakjes, rode beneden aanzet van het haar! Zal morgen daar een foto van nemen of zoeken.

Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » di 07 nov 2017, 12:03

Ok bedankt Eduard. Ik houd het voorlopig op een Dicksonia soort. Zal later moeten blijken welke het is.
Zal voor de zekerheid vorstvrij overwinteren.

Plaats reactie