Tijgermuggen in Nederland??

Forum voor wandelende takken, bidsprinkhanen, kakkerlakken, sprinkhanen, krekels, kevers, wantsen en vlinders gerelateerde onderwerpen.
evert
Paleosuchus
Antispam: Nee

Ongelezen bericht door evert » vr 05 aug 2011, 06:36

Ik heb geen idee wat er aan Belgische informatie gegenereerd is. Uit mijn bron haal ik het volgende over België:

Belgium
● Introduction
− First publication: Schaffner et al. (2004).
− First report of nuisance: no report to date.
− Discovery: October 2000, Vrasene, Oost-Vlaanderen, used-tyre storage.
− Pathway: evidence for used tyre import.
● Current situation
− Surveillance: a country-wide four-year research programme (MODIRISK) on mosquito biodiversity
started in 2007, aimed at evaluating mosquito fauna and associated vectorial risk; this programme
includes active specific surveillance of Aedes albopictus and other exotic mosquitoes.
− Control: to this date, no control programmes implemented.
− Distribution: only a few specimens of Aedes albopictus were observed in one focus in 2000. In 2003
and 2007, no specimens were found. Since no control programmes were in effect, it is assumed that
the species was unable to become established due to unfavourable climatic conditions and/or a
founder population that was too small. Therefore, a viable wild population could not become
established.

Jan Paul
Beheerder

Ongelezen bericht door Jan Paul » vr 05 aug 2011, 09:54

Hoeveel uitheemse diersoorten hebben wij eigenlijk, vroeg ik me even af, is hier ergens een lijst voor te vinden??

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 05 aug 2011, 12:50

K dus in België blijkbaar geen echt "gevaar". Bedankt Evert. :G

evert
Paleosuchus

Ongelezen bericht door evert » vr 05 aug 2011, 16:19

@ Jan Paul,
Volgens mij kan je het antwoord op jouw vraag hier http://www.compendiumvoordeleefomgeving ... tml?i=2-41" onclick="window.open(this.href);return false; vinden.

@ Ragecrusher,
Ik denk dat in Belgie geen gevaar tekort door de bocht is. In Griekenland, Spanje en Italië is de tijgermug er in geslaagd zich definitief te vestigen. De tijgermug heeft de grens met Belgie tenslotte in 2007 genaderd. Geen idee wat de status nu is daar onderzoekgegevens vanuit Belgie ontbreken. Althans ik kan ze niet snel vinden. Feit is volgens mij dat we in Nederland en Belgie er uiteindelijk een definieve muggensoort bij zullen gaan krijgen.

evert
Paleosuchus

Ongelezen bericht door evert » vr 05 aug 2011, 16:23

@ Jan Paul,
Misschien is het voklgende ook interessant gezien je vraagstelling http://library.wur.nl/way/bestanden/clc/1859120.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 05 aug 2011, 20:30

Vandaar dat ik ook gevaar tussen aanhalingstekens had gezegd. Maar nu ik erbij nadenk is dat het verkeerde woord. :)
Bedoelde dus eerder dat er mogelijk nog geen echte broeihaard is of een definitieve vestiging. Maar die kan er inderdaad ook gewoon bijkomen.

Plaats reactie