Twaalf gekko's bestrijden kakkerlakken in plantentuin Meise

Forum waar nieuws mbt tot de hobby kan geplaatst en gelezen worden.
Ragecrusher
Beheerder
Antispam: Nee
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » wo 16 mei 2012, 11:26

In de serres van de Nationale Plantentuin in Meise zijn twaalf gekko's losgelaten. De tropische hagedissen worden uitgezet om op een natuurlijke manier de kakkerlakken in het Plantenpaleis te bestrijden.

"We maken al langer gebruik van biologische bestrijdingsmiddelen om het gebruik van insecticiden of andere chemische producten zo veel mogelijk terug te dringen", legt Koen Es van de Plantentuin uit. "Maar omdat kakkerlakken zich met die natuurlijke vijanden voeden, was het nodig om dieren uit te zetten die op hun beurt de kakkerlakken bestrijden."

De keuze viel daarbij op gekko's, omdat die net zoals de kakkerlakken 's nachts actief zijn. Bovendien kunnen de reptielen gemakkelijk gehouden worden in tropische serres. Ze treffen daar het klimaat aan waarin ze van nature thuishoren.

In totaal worden er in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant twaalf gekko's uitgezet. Het gaat om twee verschillende soorten: de tokeh en de gemarmerde gekko. "Er worden zowel mannetjes als vrouwtjes in de serres geplaatst. De bedoeling is dat er daardoor op termijn vanzelf een permanent evenwicht ontstaat", aldus Es.

Overdag houden de hagedissen zich schuil. De bezoekers van het Plantenpaleis zullen de dieren, die inclusief hun staart ongeveer dertig centimeter groot zijn, dus niet vaak te zien krijgen.
Bron
Zie ook filmpje bij link.

Er lopen ook Phelsuma grandis rond daar weet ik uit insidebron. Alleen deden die hun werk niet zogoed waardoor ze nu ook deze twee soorten hebben uitgezet.
Dus (zonder zeveren) vroeg iemand die ik ken binnen de plantentuin aan mij welke hagedissensoort dan wel zouden helpen. Waarop ik antwoordde, nachtactieve gekko's. Heb niet uitdrukkelijk deze soorten gezegd, zullen ze zelf wel uitgezocht hebben, alleen ben ik niet 100% zeker van die tokkeh's. Als die kerels hun territorium verdedigen maakt het niet uit of je een vlieg of een olifant bent, ze zullen happen. :lol:

MC-Reptiles
Paleosuchus

Ongelezen bericht door MC-Reptiles » wo 16 mei 2012, 14:25

Goed bezig Thomas :D

En die Tokkeh's is idd niet zo heel slim, maar goed :)

Edit: in het filpmje zegt hij ze zijn niet aggressief, moet ie ze vinger maar eens bij de tokkeh houden :lol:

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » wo 16 mei 2012, 22:23

Natuurlijk zijn die kassen wel groot en hoog genoeg. In die zin ga je die tokkeh's echt wel serieus moeten zoeken normaalgezien.

Als ik nog keertje ga, ga ik toch opzoek hoor. :D

Doris
Paleosuchus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Doris » di 29 mei 2012, 08:54

leuk!
Als ik zo de verhalen ophaal die ik de laatste jaren over Tokkeh's hoor, is het juist een uitermate geschikte soort, vrij gehard, kweekt goed voort en lusten ook grotere prooi. Alleen idd mogen ze de mensen wel waarschuwen ze met rust te laten :D
Voor wijn bij het water, moet er water bij de wijn!

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » di 29 mei 2012, 11:08

Zo een foto zoals bij mensen die willen duidelijk maken dat ze waakhond hebben.

Foto van Tokkeh met daaronder zo een tekstje als "I'll bite ya!"

Overigens nu ik er zo bij nadenk, vuurskinken, weet even latijnse naam niet, zouden ook weleens heel geschikt kunnen zijn voor dit werk.

Doris
Paleosuchus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Doris » vr 01 jun 2012, 01:07

Ja ipv hier waak ik, hier bijt ik!

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 11 jun 2012, 11:00

Uit interne bronnen weet ik inmiddels dat dit project een staartje (figuurlijk) heeft gekregen.
Een onbekende heeft bij de nodige instanties een klacht ingedient. Ondertussen heeft de plantentuin controle gekregen van natuur- en bosbeheer (of iets dergelijks) en is er geconstateerd dat wat de plantentuin doet, illegaal is.

De dieren zitten namelijk niet in een afgesloten, voor de dieren gemaakte ruimtes, wat in België dus wel verplicht is.

Daarbovenop werkt heel het systeem niet super. Er zijn al meerdere "ladingen" uitgezet in de tropische kassen, maar ze vallen met bosjes uit de lucht. Er is namelijk maar één deel van de kas (Victoriakas) waar de ideale temperaturen worden behaald, echter kruipen/kropen de gekko's ook naar koudere omliggende kassen, met alle gevolgen vandien.
Volgens mij vinden/vonden de dieren ook gewoon niet genoeg eten, maar dat is enkel een vermoeden van mij.

Wat er nu juist gaat gebeuren is nog maar de vraag.

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » ma 11 jun 2012, 11:31

Hoi, ik vind de tokkeh naast de andere gekko's helemaal niet geschikt, agressief onder elkaar en vreet andere soorten op, ik heb al 15 jaar de zuid Europese los in huis, deze kweekt zich zelf verder uit vind in de maand Augustus geregeld jonge dieren, de oudere dieren zie ik niet maar hoor ze wel kwekken, helaas zijn deze beschermd en kun je die ook weer niet zomaar uitzetten.
Gr. Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » wo 13 jun 2012, 20:36

Ze kunnen/mogen ze zoiezo niet meer uitzetten omdat de kassen niet ontsnappingsproof zijn.
Dus wat er nu juist gaat gebeuren ligt nog niet vast. Dan maar kakkerlakken. :D

Doris
Paleosuchus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Doris » ma 18 jun 2012, 09:59

Dat is altijd weer het debiele met zulke dingen he. Of het nou planten of kikker of weet ik veel wat voor liefhebbers zijn, er moet iets bij buiten hun leuage en dan pakken ze het niet secuur aan.

Plaats reactie