Korenslang, goed beginners advies gevraagd aub

Forum voor slangen gerelateerde onderwerpen.
greensnake
Physignathus
Antispam: Nee

Ongelezen bericht door greensnake » wo 08 dec 2010, 13:20

probeer het snachts niet warmer te maken als overdag, dat is niet natuurlijk:)

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » wo 08 dec 2010, 21:56

Ik lees dat je een spaar uv-lamp hebt geplaatst.
In principe is dit (volgens mij, heb geen persoonlijke ervaring met slangen) niet echt een vereiste.
Echter dat deze lamp horizontaal hangt is wel erg goed.. Je benut zo deze lampen meer. (spaar-uv-lampen zijn een geval apart qua dat).

Ik weet niet of je het al hebt, maar plaats anders een reflecterend kapje boven de lamp. Op deze manier weerkaatst de straling die naar boven gaat (en dus eigenlijk verloren gaat) terug naar beneden waardoor je de lamp beter benut. Voor zover ik weet mag de algehele temperatuur rond de 25 graden liggen. Deze dieren hoeven geen flinke warmte. Eventueel onder de lamp bijvoorbeeld een goede steen leggen, deze warmt dan vanzelf wel op tot wat meer, de slangen zullen deze dan kunnen gebruiken om extra op te warmen mochten ze dat willen. Weet niet of je dat gaat bereiken met de spaar-uv-lamp, anders een gewoon lampje bij de bouwmarkt halen voor €5 of iets dergelijks.
Developer of Viva-Cura.nl

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » do 09 dec 2010, 08:42

Ragecrusher schreef:Als die kartonnen doos ontsnappingsvrij is en groot genoeg is, kan dat ja. Of je koopt een curver ergens bij de blokker ofzo of action.

Spaarlampen geven geen warmte en UV hebben je slangen in principe niet nodig, het kan geen kwaad maar nodig nee. Dus echt gewoon een lamp van ik gok 50-60 Watt is die normaal licht en warmte geeft.

Dat je gutten zich onder waterbakken en dergelijke gaan steken is normaal. De omgevingstemperatuur is telaag. Dan gaan je slangen ook niet eten, ze hebben namelijk die warmte nodig om hun muis te verteren.

Check je slangen misschien ook eens op bloedmijt, je weet maar nooit.

Zou de slangen geen eten aanbieden zolang je temperatuur niet goed is. Dus zo snel mogelijk een goeie spot verticaal boven het terra hangen. ;)

dus de slang vind het niet erg dat hij dan volledig in het donker zit bv in die kartonnen doos? de spaarlamp is al vervangen door een andere lamp, een gewone, nu is het 28,5 in het terrarium, qua temp zit ik nu wel goed denk ik .. hoeft die rode nacht lamp perse snachts aan te liggen, of mag die in principe uit? het koeld dan wel serieus af in het terrarium, maar die warmte mat ligt er nog steeds in.. ik hoop dat men slangetje al snel terug begint te eten.. sinds hij in mijn bezit is, heb ik hem al 2 keer kunnen voederen, nu is het al 11 dagen geleden dat hij nog at..

hoe voeder je een slang in zijn terrarium als hij geen intresse toond, moet ik hem uit zen schuilplaats halen, en die pinkie er bij leggen ofz? of gewoon in het terrarium leggen en hopen dat hij van zelf komt door de geur??

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » do 09 dec 2010, 08:44

Willem schreef:Ik lees dat je een spaar uv-lamp hebt geplaatst.
In principe is dit (volgens mij, heb geen persoonlijke ervaring met slangen) niet echt een vereiste.
Echter dat deze lamp horizontaal hangt is wel erg goed.. Je benut zo deze lampen meer. (spaar-uv-lampen zijn een geval apart qua dat).

Ik weet niet of je het al hebt, maar plaats anders een reflecterend kapje boven de lamp. Op deze manier weerkaatst de straling die naar boven gaat (en dus eigenlijk verloren gaat) terug naar beneden waardoor je de lamp beter benut. Voor zover ik weet mag de algehele temperatuur rond de 25 graden liggen. Deze dieren hoeven geen flinke warmte. Eventueel onder de lamp bijvoorbeeld een goede steen leggen, deze warmt dan vanzelf wel op tot wat meer, de slangen zullen deze dan kunnen gebruiken om extra op te warmen mochten ze dat willen. Weet niet of je dat gaat bereiken met de spaar-uv-lamp, anders een gewoon lampje bij de bouwmarkt halen voor €5 of iets dergelijks.

ja hoor zo'n kapje heb ik, dit weekend ga ik om een fitting, waardoor de lamp verticaal zal hangen ipv horizontaal ;)
bedankt voor de tips iedereen

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » do 09 dec 2010, 12:30

JulianP schreef:dus de slang vind het niet erg dat hij dan volledig in het donker zit bv in die kartonnen doos? de spaarlamp is al vervangen door een andere lamp, een gewone, nu is het 28,5 in het terrarium, qua temp zit ik nu wel goed denk ik .. hoeft die rode nacht lamp perse snachts aan te liggen, of mag die in principe uit? het koeld dan wel serieus af in het terrarium, maar die warmte mat ligt er nog steeds in.. ik hoop dat men slangetje al snel terug begint te eten.. sinds hij in mijn bezit is, heb ik hem al 2 keer kunnen voederen, nu is het al 11 dagen geleden dat hij nog at..

hoe voeder je een slang in zijn terrarium als hij geen intresse toond, moet ik hem uit zen schuilplaats halen, en die pinkie er bij leggen ofz? of gewoon in het terrarium leggen en hopen dat hij van zelf komt door de geur??
Het zijn algemeen nachtdieren dus nee in een donker kartonnen doos gaan ze niet echt erg vinden.
Rode lamp hoeft s'nachts niet te branden nee, zolang ze hun overdag maar lekker kunnen opwarmen onder een lamp. Dus die lamp zeker nog verticaal hangen voor stralingswarmte. Dat ze zich kunnen warmen om hun prooi te verteren.

Als een slang geen interesse heeft in een prooi gewoon geen eten geven. Maar met een pincet die muis aan de staart nemen en voor de ingang van zijn schuilplaats wat wiebellen doet het meestal wel. ;)

Jan Paul
Beheerder

Ongelezen bericht door Jan Paul » vr 10 dec 2010, 13:39

Welkom Julian! ;) Ik zie dat je al goed geholpen word dus ik houd me erbuiten :crazy_pilot:

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » za 11 dec 2010, 19:17

Ragecrusher schreef:
JulianP schreef:dus de slang vind het niet erg dat hij dan volledig in het donker zit bv in die kartonnen doos? de spaarlamp is al vervangen door een andere lamp, een gewone, nu is het 28,5 in het terrarium, qua temp zit ik nu wel goed denk ik .. hoeft die rode nacht lamp perse snachts aan te liggen, of mag die in principe uit? het koeld dan wel serieus af in het terrarium, maar die warmte mat ligt er nog steeds in.. ik hoop dat men slangetje al snel terug begint te eten.. sinds hij in mijn bezit is, heb ik hem al 2 keer kunnen voederen, nu is het al 11 dagen geleden dat hij nog at..

Het zijn algemeen nachtdieren dus nee in een donker kartonnen doos gaan ze niet echt erg vinden.
Rode lamp hoeft s'nachts niet te branden nee, zolang ze hun overdag maar lekker kunnen opwarmen onder een lamp. Dus die lamp zeker nog verticaal hangen voor stralingswarmte. Dat ze zich kunnen warmen om hun prooi te verteren.

Als een slang geen interesse heeft in een prooi gewoon geen eten geven. Maar met een pincet die muis aan de staart nemen en voor de ingang van zijn schuilplaats wat wiebellen doet het meestal wel. ;)

Heb vandaag wat aanpassingen gedaan aan het terrarium, de lamp hangt nu trg verticaal, kheb ook een bak gekocht in de blokken van curver, mat doorschijnend zo, wat terrarium bodem in gedaan, steentje al decoratie erin, pinkie op kamertemperatuur opt gemak laten ontdooien, schedel doorboord met een naald, voor de geur ( er kwam een wit/geel sopje uit) En nog steeds wil je slang niet eten.. hij kruipt op het gemak wat rond, en zoekt een weg uit maar negeert de pinkie volledig.. ik weet echt niet meer wat te doen? sinds hij in mijn bezit is heeft hij al 2x gegeten, en nu plots wil hij niet meer.. ik zal hem straks trg best in zijn terrarium zetten..

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » za 11 dec 2010, 19:18

Jan Paul schreef:Welkom Julian! ;) Ik zie dat je al goed geholpen word dus ik houd me erbuiten :crazy_pilot:
dankje jan paul, tips blijven welkom hoor ! :biker2:

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » za 11 dec 2010, 19:30

Laat de slang is nachtje in die curver zitten, desnoods met een warmtematje onder helft van de curver, bakje water erin en een verstopplek.
Laat die muis gewoon liggen en kijk morgen rond de middag nog eens. Laat die curver binnen die tijd gewoon met rust, hoe meer jij gaat kijken, hoe erger de stress voor je slang.

Als dat niet werkt, moet je zeker eens checken op bloedmijt.
En hoewel ik geen echte fan ben van dwangvoeren, ga je dat toch in je achterhoofd moeten houden. Soms is éénmaal dwangvoeren genoeg om slang te laten eten.

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » za 11 dec 2010, 19:39

Ragecrusher schreef:Laat de slang is nachtje in die curver zitten, desnoods met een warmtematje onder helft van de curver, bakje water erin en een verstopplek.
Laat die muis gewoon liggen en kijk morgen rond de middag nog eens. Laat die curver binnen die tijd gewoon met rust, hoe meer jij gaat kijken, hoe erger de stress voor je slang.

En hoewel ik geen echte fan ben van dwangvoeren, ga je dat toch in je achterhoofd moeten houden. Soms is éénmaal dwangvoeren genoeg om slang te laten eten.

oke bedankt rage, ik zal dit zkr eens proberen.. is dit soms geen natuurlijke reactie dat de slang gwn geen honger heeft ofz ???

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » za 11 dec 2010, 19:52

JulianP schreef:
Ragecrusher schreef:Laat de slang is nachtje in die curver zitten, desnoods met een warmtematje onder helft van de curver, bakje water erin en een verstopplek.

oke bedankt rage, ik zal dit zkr eens proberen.. is dit soms geen natuurlijke reactie dat de slang gwn geen honger heeft ofz ???

voila, er is bakj water, schuilplaats, en warmte mat voor de helft onder de curver gelegd.. kan dit nu gene kwaad dat hij geen verluchting heeft??

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » za 11 dec 2010, 23:19

JulianP schreef:voila, er is bakj water, schuilplaats, en warmte mat voor de helft onder de curver gelegd.. kan dit nu gene kwaad dat hij geen verluchting heeft??
In principe moet er wel verluchting aanwezig zijn ja, anders kan je dier aan zuurstofarmoede lijden. Of dat op die 1 nacht gaat aankomen zal wel niet, maar nadien toch ventillatie in maken.

Onder de juiste omstandigheden eten gutten heel makkelijk. Dus zal waarschijnlijk problemen met de temperatuur zijn. Jonge dieren pakken ook niet altijd direct hun prooi of doen het s'nachts.

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » zo 12 dec 2010, 10:45

poging is mislukt, hij heeft zen pinkie laten liggen, de andere slang had ook geen honger.. zal de beestjs nu een weekje gerust laten en dan nog eens proberen.... Temp in terra is goed hoor, direct onder de lamp is het wat meer of 35graden, en er zijn genoeg schaduw plekken waar het wat koeler is voor hen, er ligt ook e warmtemat.. we zien wel ;) of raden jullie aan om eens naar de DA te gaan, met de jongste gut, die nu 2 weken niet eet??

grtttzzzz ( zijn jullie soms op de hoogte van beurzen in Belgie?)

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » zo 12 dec 2010, 12:01

Ragecrusher schreef:
JulianP schreef:voila, er is bakj water, schuilplaats, en warmte mat voor de helft onder de curver gelegd.. kan dit nu gene kwaad dat hij geen verluchting heeft??
In principe moet er wel verluchting aanwezig zijn ja, anders kan je dier aan zuurstofarmoede lijden. Of dat op die 1 nacht gaat aankomen zal wel niet, maar nadien toch ventillatie in maken.

Onder de juiste omstandigheden eten gutten heel makkelijk. Dus zal waarschijnlijk problemen met de temperatuur zijn. Jonge dieren pakken ook niet altijd direct hun prooi of doen het s'nachts.
poging is mislukt, hij heeft zen pinkie laten liggen, de andere slang had ook geen honger.. zal de beestjs nu een weekje gerust laten en dan nog eens proberen.... Temp in terra is goed hoor, direct onder de lamp is het wat meer of 35graden, en er zijn genoeg schaduw plekken waar het wat koeler is voor hen, er ligt ook e warmtemat.. we zien wel ;) of raden jullie aan om eens naar de DA te gaan, met de jongste gut, die nu 2 weken niet eet?? :help: :smoke:

Erik
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Erik » ma 13 dec 2010, 16:13

Nou weet ik dat bij mijn slang (korenslang) als hij ging vervellen ook niet at, dat kan wel 1 week tot 2 duren. Na het vervellen at hij weer als een beest!
Misschien helpt het je maar ik ben geen arts en ken niet de hele situatie!

Plaats reactie