Korenslang, goed beginners advies gevraagd aub

Forum voor slangen gerelateerde onderwerpen.
JulianP
Phelsuma
Antispam: Nee

Ongelezen bericht door JulianP » ma 06 dec 2010, 01:55

hallo iedereen, ik heb 3 weken geleden een korenslang gekocht.. die was geboren in februari volgens de winkel en is nu een goeie 40cm groot (volledig gestrekt)

hij zit samen met een oudere korenslang ( die men schoonbroer al had) die al een stuk groter is dan hem
ze zitten nu al 3 weken samen in een nieuw terrarium van 100 X 30 x 45

hierin brand een rode lamp van 60 watt die horizontaal gericht in het terrarium hangt, dus niet naar beneden gericht brand en een warmtemat van 32 watt, met dit is temperatuur tussen de 23 - 29 graden, die liggen elke dag, heel de dag aan

ze hebben een tak en een schuilgrot, een grote steen, een waterbak enz alles wat ze nodig hebben

Het probleem is, dat hij niet goed eet volgens mij, hij eet maar om de week 1 pinkie muisje. die ik in een plastiek potje leg samen met de slang, dan dekseltj erop en dan terug in zijn terrarium zet, eerst houdt hem meer bezig met het te proberen ontsnappen uit het potje, dan het op te eten leg ik de pinkie los in het terrarium, toont de slang nauwelijks interesse, want hij ligt ALTIJD verstopt ergens in het donker in de grot, of onder de waterbak, ligt hij daar niet , dan ligt hij op de kurkwand, hoog bij de lamp,, je ziet hem bv nooit op de tak, of gwn zichtbaar in het terrarium liggen of zoeken om eten

Ik maak me zorgen omdat ze in de winkel waar ik hem gekocht heb , me vertelden dat zulke jonge slangen veel meer moeten eten en een temp hebben van 30 a 35 graden in het terrarium, de oudere slang spoog 2x zijn springer uit, en dit kwam omdat het terrarium te koud was, dit doet hij nu niet meer sinds ik de warmtemat en lamp van rode lamp van 60 w heb gekocht, maat mij slang eet nog niet beter , ik voederde me slang in zijn plastieken bakje, ik kwam 15 min later kijken naar hem, en de pinkie was nat met een soort slijm en geel achtige witte brokje, mss wou hij er van eten en braakte hij het snel weer uit??

ik wil natuurlijk niet dat me arm beestje sterft, door iets waar ik hem mee kon helpen

Mvg Julian, alle tips zijn welkom

greensnake
Physignathus

Ongelezen bericht door greensnake » ma 06 dec 2010, 09:58

eerst en vooral, je terrarium is te klein voor 2 slangen samen. hij is zelfs te laat voor die ene oudere slang, kijk eens als je mogelijkheid hebt om een groter te maken, kan tot minder stress leiden waardoor de slang wel eet.

ik ben niet echt zeker als je een grote en een kleine slang samen mag zetten maar mijn instinct zegt van niet, want de kleine zou zich misschien geintimideerd voelen. dan geef je aan dat je 1 schuilgrot hebt voor 2 slangen? indien je meerdere slangen samen zet, zorg voor iedere slang minstens 1 schuilplaats, hoe meer hoe beter natuurlijk maar niet heel je terrarium moet volstaan met schuilplaatsen enzo... de slang is nog nieuw, dus laat hem ook eerst wat wennen aan de nieuwe omgeving, probeer hem niet teveel vast te nemen nu, of te verstoren... of teveel liggen rommelen in de bak...

als ik het goed begrijp dan hangt je lamp in een zijwand of in de achterkant? dat is niet echt gezond voor beestjes want dan krijgen ze teveel licht in de ogen. probeer je lamp boven te hangen zodat het licht van boven naar onder gaat...

en nog iets wat ze mij ook gezegd hebben:p hou je slang in de gaten wanneer je ze eten geeft:)

veel succes

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » ma 06 dec 2010, 10:43

Waarom hangt die lamp op deze manier?
Reptielen hebben warmte nodig om te verteren, zou de lamp dus naar beneden hangen (en zowiezo een 'gewone kleur' lamp nemen i.p.v. een rode).
Als je deze naar beneden richt, ontstaat er een plekje dat wat warmer is. Dan kan het dier zich inderdaad opwarmen na vertering.

Het potje vind ik een beetje apart, waarom niet een bak waar je 'm apart kan zetten (kleiner bakje, waar je beide dieren om en om in voedert).

Betreffende schuilplaatsen, altijd minimaal 1 schuilplaats per dier creëren, dat is een belangrijke regel (stress wordt veel dieren fataal).

Verder vooral met rust laten, het dier moet nog wennen. (eventueel nog apart zetten in een ander bakje, zodat er zeker geen stress komt vanwege het andere dier).
Developer of Viva-Cura.nl

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » ma 06 dec 2010, 11:43

hallo

de lamp hangt boven het terrarium, maar in een uv spaarlamp houder, dit was op aanraden van iemand. ik zal een andere fitting kopen waarbij de lamp naar beneden gericht is, ipv de zijkant nu.. volgens de winkel, was het geen probleem om ze alle 2 samen te steken.. en van de schuilplaatsen, de een zit altijd in de grot, en de ander onder de waterbak.. ik weet niet als het ene dier stress krijgt van het ander, want ik vind ze vaak samen opgerold naast elkaar bv onder de waterbak.. ik zal anders proberen wat fotos te nemen van de 2 dieren en de inrichting van het terrarium.... hebben jullie opmerkingen over de warmte in het terrarium..

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » ma 06 dec 2010, 11:47

en het potje, was advies van in de winkel om hem daar i te voederen.. slang en pinkie in dat plastieken potje zetten, deksel erop en terug in het terarium zetten..

greensnake
Physignathus

Ongelezen bericht door greensnake » ma 06 dec 2010, 12:12

een winkel moet je natuurlijk ook niet altijd geloven he, de meeste gaat het gewoon om de dieren kwijt te worden... verkoopstechnieken...
kan je precies zeggen wat voor lamp je met die rode lamp bedoeld?

en wat versta jij onder een potje?:p ik denk dan aan een super klein potje ofzo, waar de slang net inpast?

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 06 dec 2010, 12:48

Dag Julian,

Eerst en vooral moet ik zeggen dat het goed van je is dat je hulp van derden vraagt en daarmee niet telang wacht. Wil meestal zeggen dat je om je dieren geeft. ;)

Heb zelf ook nog Pantherophis guttatus gehouden en zijn bij goede verzorging best leuke slangen en relatief actief.
Hier een lijstje wat je misschien best kan veranderen of aanpassen:
- Neem nooit zomaar aanvies aan van handelaars. Die zeggen alles om te kunnen verkopen.
- Voor 2 slangen zou ik een terrarium aanraden van circa 120x50x100. Hier kunnen ze ook als volwassenen in blijven. Een korenslang ligt namelijk al is graag wat hoger op een plateau.
- Die rode lamp vervang je door een betere lamp. Rode lampen worden verkocht als infrarood lampen, alleen zijn ze dat niet, zijn gewoon rode lampen. Dat rode lichtspectrum is dan ook niet aangenaam voor jouw slangen. Je kan beter een gewone spot gaan halen uit de gamma. En zoals al aangegeven verticaal hangen. Zoals die nu hangt kunnen je slangen die stralingswarmte niet voelen.
- Warmtematten zijn handig, maar zorgen er ook voor dat je slangen hele dagen stil blijven liggen, dus indien je met lampen dezelfde temperatuur (warmer dan nu dus) kan aanhouden, doe je die warmtemat weg.
- Slangen apart voeren is heel slim. Zou eerste niet zijn dat een andere slang mee opeet terwijl hij een muis probeert af te pakken. Zorg bij pinkies wel dat ze voldoende warm zijn, te koude worden weleens uitgekotst. En zelfs nog beter neem je met een pincet de pinky vast en beweeg je er wat mee om je slang zijn jachtgedrag te prikkellen. Als je ze in ander plek eten geeft, zorg dat die doos groot genoeg is, warm genoeg en bij voorkeur niet doorzichtig, bv piepschuimen doos. Zet ze bv naast de radiator. Eens de slang de muis op heeft wacht je nog minstens een uur vooraleer je ze terugzet. In die tijd kan die prooi voldoende zakken. Nadien voorzichtig terug zetten.
- 2 gutten van verschillende grootte bij elkaar zettten brengt meestal inderdaad geen noemenswaardige problemen. Althans vanaf een 40-50 cm niet zo. Hoe groot is de andere?
- Als schuilplaats zijn ze fan van kleien bloempotten met onderaan een redelijk gat erin. Die pot zet je dan op zijn kop. Ze gebruiken die potten ook goed om te vervellen. ;)
- Overigens is elke week een pinky niet zo heel erg. Hoewel ik denk dat je jong misschien ook al fuzzies aankan. Trouwens teveel voer is slechter dan iets te weinig.

Als je nog iets wil weten, vraag maar raak.

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » di 07 dec 2010, 12:08

oke bedankt ragecrusher, ik zal dit eens proberen ;) ik zal woensag eens een fuzzy proberen te geven, mss dat hij dit beter en lekkerder vind ;) de kleine slang zounu ong 6 maanden moeten zijn volgens de winkel, maar als ik hem in zijn plastiekn potje leg met de prooi, wil hij alleen maar ontsnapen, zieje hem een uitweg zoeken, en laat hij de prooi links liggen.. die andere slang is nu 80 a 90 cm groot, hij is bijna 2 jaar, maar ze kunnen het goed vinden en laten mekaar ook gerust en die voeder ik gwn in het terrarium, die aanvaard dirct zijn springer muis

en heb ook al gemerkt dat die handelaars meer praten uit commercieel standpunt dan uit het welzijn voor het dier, ik heb gvd 70 euro betaald voor die slang :s

bedankt voor de tips

groeten Julian

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » di 07 dec 2010, 12:11

greensnake schreef:een winkel moet je natuurlijk ook niet altijd geloven he, de meeste gaat het gewoon om de dieren kwijt te worden... verkoopstechnieken...

en wat versta jij onder een potje?:p ik denk dan aan een super klein potje ofzo, waar de slang net inpast?

het is een vierkant plastieken potje, waar de slang in zat, toen ik hem van de winkel naar huis bracht, volgens de shop werden alle korenslangen ook apart in zo'n potje gevoederd, mss 15 x 15 cm ofz

en die lamp is een lamp van 60w, een nachtlamp zeiden ze, maar die was even goed volgens de shop

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » di 07 dec 2010, 12:12

Ragecrusher schreef:Dag Julian,

Eerst en vooral moet ik zeggen dat het goed van je is dat je hulp van derden vraagt en daarmee niet telang wacht. Wil meestal zeggen dat je om je dieren geeft. ;)

Heb zelf ook nog Pantherophis guttatus gehouden en zijn bij goede verzorging best leuke slangen en relatief actief.
Hier een lijstje wat je misschien best kan veranderen of aanpassen:
- Neem nooit zomaar aanvies aan van handelaars. Die zeggen alles om te kunnen verkopen.
- Voor 2 slangen zou ik een terrarium aanraden van circa 120x50x100. Hier kunnen ze ook als volwassenen in blijven. Een korenslang ligt namelijk al is graag wat hoger op een plateau.
- Die rode lamp vervang je door een betere lamp. Rode lampen worden verkocht als infrarood lampen, alleen zijn ze dat niet, zijn gewoon rode lampen. Dat rode lichtspectrum is dan ook niet aangenaam voor jouw slangen. Je kan beter een gewone spot gaan halen uit de gamma. En zoals al aangegeven verticaal hangen. Zoals die nu hangt kunnen je slangen die stralingswarmte niet voelen.
- Warmtematten zijn handig, maar zorgen er ook voor dat je slangen hele dagen stil blijven liggen, dus indien je met lampen dezelfde temperatuur (warmer dan nu dus) kan aanhouden, doe je die warmtemat weg.
- Slangen apart voeren is heel slim. Zou eerste niet zijn dat een andere slang mee opeet terwijl hij een muis probeert af te pakken. Zorg bij pinkies wel dat ze voldoende warm zijn, te koude worden weleens uitgekotst. En zelfs nog beter neem je met een pincet de pinky vast en beweeg je er wat mee om je slang zijn jachtgedrag te prikkellen. Als je ze in ander plek eten geeft, zorg dat die doos groot genoeg is, warm genoeg en bij voorkeur niet doorzichtig, bv piepschuimen doos. Zet ze bv naast de radiator. Eens de slang de muis op heeft wacht je nog minstens een uur vooraleer je ze terugzet. In die tijd kan die prooi voldoende zakken. Nadien voorzichtig terug zetten.
- 2 gutten van verschillende grootte bij elkaar zettten brengt meestal inderdaad geen noemenswaardige problemen. Althans vanaf een 40-50 cm niet zo. Hoe groot is de andere?
- Als schuilplaats zijn ze fan van kleien bloempotten met onderaan een redelijk gat erin. Die pot zet je dan op zijn kop. Ze gebruiken die potten ook goed om te vervellen. ;)
- Overigens is elke week een pinky niet zo heel erg. Hoewel ik denk dat je jong misschien ook al fuzzies aankan. Trouwens teveel voer is slechter dan iets te weinig.

Als je nog iets wil weten, vraag maar raak.

oke bedankt ragecrusher, ik zal dit eens proberen ;) ik zal woensag eens een fuzzy proberen te geven, mss dat hij dit beter en lekkerder vind ;) de kleine slang zounu ong 6 maanden moeten zijn volgens de winkel, maar als ik hem in zijn plastiekn potje leg met de prooi, wil hij alleen maar ontsnapen, zieje hem een uitweg zoeken, en laat hij de prooi links liggen.. die andere slang is nu 80 a 90 cm groot, hij is bijna 2 jaar, maar ze kunnen het goed vinden en laten mekaar ook gerust en die voeder ik gwn in het terrarium, die aanvaard dirct zijn springer muis

en heb ook al gemerkt dat die handelaars meer praten uit commercieel standpunt dan uit het welzijn voor het dier, ik heb gvd 70 euro betaald voor die slang :s

bedankt voor de tips

groeten Julian

greensnake
Physignathus

Ongelezen bericht door greensnake » di 07 dec 2010, 12:25

JulianP schreef:
greensnake schreef:een winkel moet je natuurlijk ook niet altijd geloven he, de meeste gaat het gewoon om de dieren kwijt te worden... verkoopstechnieken...

het is een vierkant plastieken potje, waar de slang in zat, toen ik hem van de winkel naar huis bracht, volgens de shop werden alle korenslangen ook apart in zo'n potje gevoederd, mss 15 x 15 cm ofz

en die lamp is een lamp van 60w, een nachtlamp zeiden ze, maar die was even goed volgens de shop
zo klein?:s die slang heeft dan toch geen bewegingsvrijheid? hij heeft geen plaats om in zijn aanvalsstand te gaan zitten, probeer eens een groter doosje te zoeken?

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » di 07 dec 2010, 12:58

€70,00 is gewoon belachelijk veel voor een gut. Op beurzen werpen ze je ermee rond de oren.
Zou inderdaad ook gewoon groter voedingsbakje zoeken/maken en die lamp vervangen en goed hangen. ;)

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » wo 08 dec 2010, 12:07

Ragecrusher schreef:€70,00 is gewoon belachelijk veel voor een gut. Op beurzen werpen ze je ermee rond de oren.
Zou inderdaad ook gewoon groter voedingsbakje zoeken/maken en die lamp vervangen en goed hangen. ;)

mag dat dan gewoon een kartonnen doos zijn ofz? wan ik heb geen 2e terrarium om te voederen.. de lamp is al vervangen door een spaar uv lamp, de temp in het terrarium is nu wel maar 25 graden??, is dit niet weining?? savonds steek ik de roode lamp erin, dan haal ik max 30 graden als het terrarium niet tveel word open gezet.. rage, ik probeerde gistern men gut terug te voederen met een fuzzy, maar hij toonde niets van intresse en bleef gewoon onder zijn waterbak liggen.. hij toond ook geen teken van vervelling, dus daar aan kan het nu niet liggen, het is nu 10 dagen geleden dat hij gegeten heeft, moet ik mij nu zorgen maken??

grtzz

JulianP
Phelsuma

Ongelezen bericht door JulianP » wo 08 dec 2010, 12:09

greensnake schreef:
JulianP schreef:

zo klein?:s die slang heeft dan toch geen bewegingsvrijheid? hij heeft geen plaats om in zijn aanvalsstand te gaan zitten, probeer eens een groter doosje te zoeken?

mag dat dan gewoon een kartonnen doos zijn ofz? wan ik heb geen 2e terrarium om te voederen.. de lamp is al vervangen door een spaar uv lamp, de temp in het terrarium is nu wel maar 25 graden??( de UV lamp hangt wel ng altijd horizontaal) , is dit niet weining?? savonds steek ik de roode lamp erin, dan haal ik max 30 graden als het terrarium niet tveel word open gezet.. ik probeerde gistern men gut terug te voederen met een fuzzy, maar hij toonde niets van intresse en bleef gewoon onder zijn waterbak liggen.. hij toond ook geen teken van vervelling, dus daar aan kan het nu niet liggen, het is nu 10 dagen geleden dat hij gegeten heeft, moet ik mij nu zorgen maken??

alvast bedankt aan iedereen voor de tips !!

grtzz

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » wo 08 dec 2010, 12:19

Als die kartonnen doos ontsnappingsvrij is en groot genoeg is, kan dat ja. Of je koopt een curver ergens bij de blokker ofzo of action.

Spaarlampen geven geen warmte en UV hebben je slangen in principe niet nodig, het kan geen kwaad maar nodig nee. Dus echt gewoon een lamp van ik gok 50-60 Watt is die normaal licht en warmte geeft.

Dat je gutten zich onder waterbakken en dergelijke gaan steken is normaal. De omgevingstemperatuur is telaag. Dan gaan je slangen ook niet eten, ze hebben namelijk die warmte nodig om hun muis te verteren.

Check je slangen misschien ook eens op bloedmijt, je weet maar nooit.

Zou de slangen geen eten aanbieden zolang je temperatuur niet goed is. Dus zo snel mogelijk een goeie spot verticaal boven het terra hangen. ;)

Plaats reactie