Corallus caninus

Forum voor slangen gerelateerde onderwerpen.
Lex Plasmans
Phelsuma
Antispam: Nee

Corallus caninus

Ongelezen bericht door Lex Plasmans » do 10 jan 2013, 13:49

Tijdens mijn veldwerk voor Global Vision International (GVI) in de Ecuadoraanse jungle, heb ik een hoop soorten slangen gezien. Waaronder dus deze Groene Hondskopboa was daar een van en was misschien wel de mooiste en wat zeldzamere slang soort die ik heb gezien. We kwamen haar tegen op onze nachtelijke streamwalks en verschanste zich boven in de kroon van een klein boompje. We trokken de boom voorzichtig naar beneden om het prachtige beestje te bewonderen en te fotograferen, fotograferen in de jungle valt sowieso niet mee met al die nattigheid. Uiteindelijk had een van onze leidinggevende die meer ervaring had met slang hem gevangen en gehanteerd. Het bleek om een vrouwtje te gaan want de hemipenissen ontbraken. iedereen had voldoende foto's, het was zon mooi exemplaar om tegen te komen maar we moesten weer verder met de streamwalk. Op streamwalks kwamen we bijna altijd wel gave en zeldzame beesten tegen en het is nog eens lollig ook. Je loop namelijk letterlijk in een riviertje waar het water soms wel eens tot je kin kan oplopen en ik ben ook niet de kleinste. Langs oevers heb je altijd een grote hoeveelheid van leven en heb je de grootste kans om ze tegen te komen. Wij focuste vooral op het spotten van reptielen en amfibieën maar we kwamen ook wel eens geregeld slapende vogels, gave insecten en kleine tot middelgrote zoogdieren tegen. Het kon dus ook wel eens uitlopen tot in de late uurtjes als we op een streamwalk gingen en de volgende dag weer vroeg op om 6 uur in de ochtend, zo is het leven in de jungle.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kevin
Paleosuchus

Corallus caninus

Ongelezen bericht door Kevin » do 10 jan 2013, 21:40

Mooie soort, heb ik op mijn stage ook mee gewerkt.. Wat een karakter haha.

Totaal hier in bezit :

2.4.0 Russische rattenslangen
0.0.2 Python Retic´s ( dwarf )
0.0.7 Boa Contrictor Contrictor ( Volwassen )
0.0.6 Boa Constrictor Constrictor ( Jongen )
0.0.2 Boa Constrictor Imperator ( Volwassen )

0.0.1 Testudo Hermanni Boetgerri

1.1.1 Stekelnek-agamen
1.1.0 Pogona Henrylawsoni
0.1.0 Pogona Vitticeps
0.1.0 Furcifer Pardalis

en een labrador natuurlijk

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Corallus caninus

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 11 jan 2013, 12:24

Dat lijkt me zo gaaf om eens te doen zo door de "jungle" te lopen.
Alleen stel ik het me waarschijnlijk mooier en beter voor dan het is. De massa's bloedzuigers en bloedzuigende insecten denk je niet direct aan bij dit droomidee.

Best wel vreemd, hier op deze foto zie ik echt een mooie slang, maar heb deze soort ook al in de hobbywereld gezien en vond dat zo en ontzettend saai dier om naar te kijken. Zal waarschijnlijk ook wel aan de gezondheid en omgeving liggen, klein terra met een horizontale stok tegen een woud vol planten, verschil moet er wezen. :)

Willem
Beheerder
Contacteer:

Corallus caninus

Ongelezen bericht door Willem » vr 18 jan 2013, 08:05

Mooi verhaaltje en mooi dier Lex. :G
Developer of Viva-Cura.nl

Eduard
Paleosuchus

Corallus caninus

Ongelezen bericht door Eduard » vr 18 jan 2013, 18:11

Hoi leuk verhaal kan mij wel enigszins voorstellen wat je voelt bij die tochten en het zien van die prachtige dieren, maar door het water lopen tot aan je kin in de tropen is niet echt aan te raden, daar zit nogal wat wormgespuis in die via je geslachtsdelen en zo meer je lichaam binnen dringen! Een vriend van mij heeft jaren in Kameroen gewoond / gewerkt en had 2 jaar na dat die daar weg was nog altijd parasieten[wormachtige] in zijn lijf soms zag je die bewegen onderhuids, krijg weer de kriebels nu ik er over schrijf !
Gr. Eduard.

Lex Plasmans
Phelsuma

Corallus caninus

Ongelezen bericht door Lex Plasmans » ma 21 jan 2013, 12:34

ja die heb je inderdaad in de amazone regio ook. Daarom word je ook ontraden om in het water te passen. Natuurlijk hadden we gewoon veld kleding, laarzen aan en bleven we constant in beweging. We probeerde natuurlijk de diepe gedeeltes te vermeiden, dat lukte niet altijd. Ik heb verschillende mensen gesproken die in Midden en in Zuid-Amerika veld werk hadden verricht en allemaal vonden ze het best wel hardcore wat we daar deden.We wisten ook nooit wat voor iets je tegen zou kommen, maar veiligheid stond wel voorop.
Iedereen kreeg zo een week lang gevaren training voordat hij het veld in mocht en als we op pad gingen werd er op de gevaren geattendeerd. Maar het lastige parasieten is dat je ze toch de pech kan hebben dat ze in je lijf terecht komen. Zo had een vriend van me daar een larve in zijn rug door een beet van een Horzel (Dermatobia hominis), gelukkig hadden de locale bevolking een remedie hier voor door het sap van een platano over de wond te smeren stikt de parasiet. toen ik van mijn reis terug kwam heb ik ook nog maar een weekje extra medicijnen geslikt om van eventuele parasieten te ontdoen.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Corallus caninus

Ongelezen bericht door Ragecrusher » ma 21 jan 2013, 12:47

Dat bedoelde ik dus als ik aangaf dat in de jungle rondlopen vooral mooi klinkt, maar een zuur nasmaakje kan hebben. :lol:

Geeft ook direct aan hoe zwak en dom (naar overleving toe) de Westerse mens eigenlijk is.

Doris
Paleosuchus
Contacteer:

Corallus caninus

Ongelezen bericht door Doris » ma 21 jan 2013, 13:51

Ja en sita's (althans, zo noemen Surinamers ze) een soort zandvlo die eitjes in je tenen legt. Ik ken meerdere mensen die in de Surinaamse jungle zijn geweest die die hadden.
Konden door de huisarts opengepulkt worden en verwijderd. Ziet er smerig uit.
Voor wijn bij het water, moet er water bij de wijn!

evert
Paleosuchus

Corallus caninus

Ongelezen bericht door evert » ma 21 jan 2013, 15:49

Tropisch regenwoud/veldwerk is mooi, maar je hebt ook wel ontbering. In Cuba heb je zandvlooien die bultjes achterlaten. Di worden zo hard als een steentje. Op een gegeven ogenblik zit je onder en het duurt weken voordat ze weer verdwenen zijn. Voelt niet prettig kan ik je vertellen. In Jamaica, tropisch droogbos in de schuilhut zoveel muggen dat het mistig is. Je wordt helemaal naar god gestoken. Gelukkig nog geen dengue opgelopen want dat heerst daar namelijk. Wel in het moeras tijdens het vangen van krokodillen een stafylokok en streptokokinfectie opgelopen. Een wondje op mijn voet zorgde ervoor dat deze stiekemerds naar binnen konden. Medische hulp was pas in NL mogelijk. Het was zo ver gevorderd in mijn lichaam dat het levensbedreigend was. Maar het grootste gevaar in de gebieden waar ik werk is criminaliteit en de aanwezigheid van drugskartels.

Plaats reactie