TUATARA

Forum voor hagedissen gerelateerde onderwerpen.
Eduard
Paleosuchus
Antispam: Nee

TUATARA

Ongelezen bericht door Eduard » do 21 aug 2014, 21:53

Hallo mensen, ik wil nog de foto's delen die ik heb van onze Nieuw Zeeland reis van 1999 /2000, we kwamen in een dieren park terecht waar de overblijvers leven van de oertijd de oudste en wel meest bekende is de Tuatara of te wel de brughagedis uit het geslacht "Sphenodonidea" voor een voledige omschrijving verwijs ik naar deze link; http://nl.wikipedia.org/wiki/Brughagedissen
Zelf hou ik het bij de leuke ervaring die we hadden met de verzorger die alles uit de kast haalde mij op de hoogte te stellen van de feiten en bijzonderheden van dit prachtdier, dus in het kort een beetje tekst bij de foto's, de link van wikipedia is mooi en volledig :G

Bij deze foto vertelde hij in eerste instantie wat de dieren voor een geluid maken bij het optillen / vastnemen, het was toen een zwaar kwakend geluid wat leuk op dat van een groene kikker, en dat je aan het aantal stekels de de dieren hebben [aan 3 kanten] op zijn staart ongeveer kon aflezen hoe oud zo.n dier is, hier betrof het een man van +- 60 jaar, [dit vond ik niet terug in de wiki tekst!]

Afbeelding

Bij deze foto lijken het hele makken dieren, maar het tegen deel is waar ze laten zich niet zomaar oppakken, deze werd door gepor met een stok uit zijn hol getrokken hij beet zich vast aan het uiteinde en na het vastnemen hoorde we het kwaakgeluid dat was wel leuk [ het geforseerde vangen vond ik minder] maar ik had het ook weer niet willen missen ;)

Afbeelding

De dieren hebben zo lijkt het lange konijnsachtige voortanden maar het is kaakbeen wat doorloopt, het zag wel maf uit toen die bek open ging [helaas geen foto van ]

Afbeelding

Afbeelding

Hier ging het om de grootte [mannen zijn of worden groter] en de geslachtskenmerken ,

Afbeelding

De sporen duidelijk te zien
Afbeelding

Afbeelding

En als slot nog een paar foto's van het oudste in gevangenschap gehouden dier, het betroft een vrouwtje van toen 90 jaar oud op het zuidereiland uiteraard in een dierentuin!

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Re: TUATARA

Ongelezen bericht door Willem » vr 22 aug 2014, 07:11

Wauw, erg cool Eduard. Dat zou ik ook wel heeeel graag willen meemaken.
Ik heb zelf namelijk ook een stuk geschreven over tuatara's.
http://www.viva-cura.nl/rhynchocephalia/sphenodon

Heb hier foto's van gebruikt van dieren die in ik meen Berlin Zoo zitten. Ben zo gefascineerd door deze dieren.
Heb daar ook foto's van het 'terrarium' van deze dieren toegevoegd.

Met de tanden klopt inderdaad, het is kraakbeen dat doorloopt. De tuatara is ook een compleet eigen soort en valt niet onder de 'hagedissen'.
Ik kwam destijds tegen dat deze dieren wereldwijd door enkele mensen 'particulier' in gevangenschap worden gehouden. Deze mensen hebben echter wel op de een of andere manier connecties/verbintenissen met andere organisaties. (bovenstaande foto's bewijst dit o.a.).

Dus mocht je er nog ooit willen zien, ga dan naar de Berlijnse dierentuin :G
Developer of Viva-Cura.nl

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » vr 22 aug 2014, 07:17

Eduard, zou ik deze info en foto's mogen gebruiken om de 'caresheet' te verrijken?
Info als het aantal stekels in verhouding tot leeftijd dieren is namelijk zeer interessant. Daarnaast zitten er erg mooie foto's tussen.

MC-Reptiles
Paleosuchus

Ongelezen bericht door MC-Reptiles » vr 22 aug 2014, 07:34

Heel gaaf Eduard, dit zijn een van de meest bijzondere dieren :)

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » vr 22 aug 2014, 09:19

Willem schreef:Eduard, zou ik deze info en foto's mogen gebruiken om de 'caresheet' te verrijken?
Info als het aantal stekels in verhouding tot leeftijd dieren is namelijk zeer interessant. Daarnaast zitten er erg mooie foto's tussen.
Natuurlijk Willem, ze zijn niet digitaal maar wel bijzonder, mooi dat wij deze uitleg kregen [ meisje kreeg een kiwi in haar schoot gedrukt! dat was helemaal super]
De caresheet' ziet er goed uit :G
Groetjes Eduard.

Ragecrusher
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragecrusher » vr 22 aug 2014, 11:06

Prachtdieren zijn dit. Zou er uren naar kunnen kijken.

Ergens zonde, maar ook logisch dat deze niet commercieel verkrijgbaar zijn.
Maja wat wil je, ze zijn pas geslachtsrijp na een tiental jaar en eieren komen maar om de 3 jaar ofzo. :)

Nevertheless zeer mooie dieren om in het echt waar te nemen. :G

Eduard
Paleosuchus

Ongelezen bericht door Eduard » vr 22 aug 2014, 15:46

Willem schreef: Ik kwam destijds tegen dat deze dieren wereldwijd door enkele mensen 'particulier' in gevangenschap worden gehouden. Deze mensen hebben echter wel op de een of andere manier connecties/verbintenissen met andere organisaties. (bovenstaande foto's bewijst dit o.a.).

:G
Dit was een officieel dieren / plantenpark waar wij het geluk hadden dat ik de goede man had aangesproken die normaal niet van dat soort vragen kreeg over Tuatara's en Kiwi's zijn baas was op vakantie en door mijn enthousiasme hij een uitzondering maakte en wij binnen de hekken mochten komen, dus een exclusieve excursie kregen :G echter moest ik beloven terughoudend te zijn met foto's! Maar goed we zijn bijna 15 jaar verder, denk ook niet dat het nog wat uitmaakt.
Groetjes Eduard.

Willem
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Willem » vr 22 aug 2014, 18:50

Wauw, echt een unieke kans gehad dus.
Dergelijke ondernemingen wil ik later ook nog graag gaan doen in het buitenland.

Dit zal echter waarschijnlijk helaas geen tuatara's in New Zealand bekijken omvatten.
Heb in Mexico helaas de kans gemist om in de nacht schildpadeieren op te graven met de lokale bevolking ter conservatie. Ik ga de info t.z.t. dan even aanpassen en een link naar dit topic erbij te plaatsen, bedankt.

joeym
Paleosuchus

Ongelezen bericht door joeym » ma 01 sep 2014, 19:16

Super gave soort!
1.1 Shinisaurus crocodilurus

Plaats reactie